خانه پژوهش نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت دوم

نقش ها و نگاره های ایران باستان – قسمت دوم

نقش ها و نگاره های ایران باستان – قسمت دوم

ایران سرزمین زیبایی ها ، نقش ها و نگاره ها ، شعر و ادب وفرهنگ و هنر است. خاک ایران در و گوهر می پروراند،مردان و زنان ازاده ای که رشته های  زندگی را با زیبایی ها بافته اند.  از قدیمی ترین نگاره ها بر دیواره ی غارها تا افرینش زیبا ترین هنر ها در دوره های بعد، تجلی روح بزرگ و هنرمندانه ی این مردم است که در خلق  دست ساخته هایشان جلوه گری می کند.  این مبحث مروری دارد  بر اثار هنری بجا مانده از دوره های مختلف ایران باستان ، از نقاشی های عصر نوسنگی در غارها  تا اثار بجا مانده از امپراطوری ها و تمدن ها ی باستانی جیرفت ، ایلامیان ، کاسیان و مادها ،  هخامنشیان ، سلوکیان ، اشکانیان و ساسانیان .

قسمت دوم: ایلامیان

از تمدن های باستانی دیگر میتوان از تمدن ایلامیان یا عیلامیان نام برد که از هزاره چهارم قبل از میلاد تا هزاره اول قبل از میلاد  حدود ۲۶۶۱ سال بر بخش های وسیعی از جنوب و غرب ایران حکمرانی کردند این قوم که از ساکنان اولیه دشت خوزستان بودند و نژاد آنان آریایی نبوده یکی از بزرگترین تمدن های ایران باستان  را  رقم زدند . در ۲۷۰۰ پیش از میلاد نخستین شاهنشاهی ایلامی در شوش تشکیل شد ولی آثار کشف شده ایلامیان در شوش تا سال ۳۵۰۰ پیش از میلاد هم میرسد .پایتخت آنان شوش بوده و از آثار مهم ان زمان زیگورات چغازنبیل را می توان نام برد که کهن ترین اثر معماری ایرانی محسوب میشود .خط ایلامی نیز مانند خط های باستانی و خط سومری یک خط کاملا تصویری بوده که ۱۵۰ نشانه داشته . در این دوره سفال سازی و ذوب فلزات رونق فراوانی داشته و نقوش هندسی و جانوری و انسانی به وفور دیده میشود. در سال ۶۴۰ پیش از میلاد آشور بانیپال پادشاه آشور , ایلام را تصرف کرده و مردم را کشتار و دولت ایلام را نابود میکند و ایلامیان پس از هزاران سال مقاومت در برابر اقوام نیرومند انزمان شکست خوردند. تصاویر زیر نمونه ای از صدها اثر هنری بجا مانده از این دوره می باشد.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت دوم

شکل یک :نقش برجسته زنی با پائین تنه ماهی که مارهایی را در دستان خود دارد بر روی ماسه سنگ بجا مانده از دوره ایلام سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد. اکتشاف از چغازنبیل شوش و در حال حاضر در موزه لوور نگهداری میشود.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت دوم

شکل دو : نقش برجسته بر روی سنگ زن ایلامی را نشان میدهد که شئ دوکی شکل شبیه به ماهی را به سیخ کشیده است مطمئنا نخریسی نمیکند  و آنطور که از ندیمه بادبزن بدست و موهای اراسته و لباس فاخر و چهار پایه و میزی که بر روی ان ماهی قرار دارد بر میاید شاید در حال انجام مراسم و آیینی  باشد .این نقش برجسته در شوش کشف شده و هم اکنون در موزه لوور نگهداری میشود.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت دوم

شکل سه : نقش برجسته دو بز با پائین تنه ماهی بر روی سنگ آهک مربوط به سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۱۰۰ پیش از میلاد از دوره ایلامی که هم اکنون در موزه لوور نگهداری میشود.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت دوم

شکل چهار: تندیس ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلام است که حدود ۱۳۰ سانتی متر ارتفاع و ۷۰ سانتی متر عرض و ۱۷۵۰ کیلو گرم وزن دارد. این مجسمه که در موزه لوور نگهداری میشود از جنس برنز است که با لایه هایی از مس و طلا پوشیده شده  و بر روی حاشیه دامن ملکه نام خدایان شوش و نیز نام ملکه به خط میخی عیلامی حک شده است و مربوط به ۱۲۵۰ پیش از میلاد می باشد.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت دوم

شکل پنج: بر روی این ظرف تصویر زن ایلامی با لباس بلندی شبیه فلس ماهی نقش شده است که در لبه و انتهای ظرف نقوش  تزئینی نیز دیده میشود و مربوط به دوره ایلامی میباشد.

[divider_adv topwidth=”1″ bottomwidth=”1″ linecolor=”#d9d9d9″ ]

مرضیه کمانیاندرباره نویسنده: مرضیه کمانیان ؛ محقق و فارغ التحصیل میراث فرهنگی

حتما بخوانید

نگاهی به زندگی هانری روسو

هانری روسو نقاش فرانسوی و زندگی اوهانری ژولین فِلیکس روسو  (به فرانسوی: Henri Julien Félix Rousseau) ‏ (۲۱ مه ۱۸۴۴ - ۲ سپتامبر ۱۹۱۰)...

نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم (نقش خود)

نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم (نقش خود) نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم با عنوان نقش خود در روز ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ با حمایت گالری سرزمین هنر...

چاپ هیدروگرافی و خلاقیت های نوین

چاپ هیدروگرافی و پیشینه آنچاپ هیدروگرافی (که بنام غوطه‌وری در آب، چاپ واتر ترانسفر، هیدرو دیپینگ نیز شناخته شده است) یک تکنیک چاپ تزیینی/...

نشر الکترونیک و صنعت چاپ – نسخه ۵۶

نشر الکترونیک و صنعت چاپ در دنیای نشر الکترونیک امروز که هر روز از امکانات بیشتری بهره مند میشود،‌ دنیای موضوعات دیجیتالی موضوع شگرف است...

ذات هنر ، تشنگی بی پایان – نسخه ۵۵

ذات هنر ، تشنگی بی پایان ذات هنر ، این عرصه ی ناب و بی بدیل، تجاربی را می طلبد که برخاسته از تلاش های...