خانه معرفی هنرمندان سینا پاکزاد کسری - تصویرساز دیجیتال

سینا پاکزاد کسری – تصویرساز دیجیتال

آشنایی سینا با استاد شالچی در سال ۷۹ و افتخار حضورش در کلاس‌های استاد مهرداد خطائی در سال ۱۳۸۱ تاثیر بسزایی در روند شکل گیری دیدگاه و زندگی حرفه‌ای این هنرمند داشت. سینا از سال ۸۲  فعالیت حرفه‌ای خودش را آغاز و به عنوان طراح گرافیک با انتشارات مختلف از جمله نشر میترا همکاری کرد. در سال ۸۳ وارد دانشگاه علم و فرهنگ شد و در رشته گرافیک به تحصیل پرداخت. در دوران تحصیل آشنایی با اساتیدی همچون مرحومه سرکار خانم ورامینی، ابوالفضل همتی آهویی، کورش پارسا نژاد و فرزاد ادیبی دیدگاه و روند کاری او را پخته‌تر کرد.
آغاز به همکاری با استودیو “هورخش” در سال ۱۳۸۷ به عنوان طراح گرافیک، طراح ایده و تصویرگر و فعالیتهای مشترک با اعضاء استودیو، باعث تولید آثار قابل توجهی شد که در نهایت منجر به آشنایی با امیر زند گشت. در طی این آشنایی  گروه تصویر‌سازی و طراحی ایده “BONOTISS” شکل گرفت و با گذشت زمان و خلق آثار قابل تحسین، این گروه جایگاه هنری خودش رو محکم تر کرد.
سینا در سال ۱۳۹۰ وارد دانشگاه هنر تهران شد و در رشته‌ی کارگردانی تصویر متحرک (انیمیشن) در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل پرداخت. تحصیل در این رشته، باعث آشنایی با اصول و  ظرایف فیلمسازی و پویا‌نمایی شد، که همیشه به عنوان تجربه ای جدید و نگاهی نو، او را در خلق آثارش همراهی می‌کند. چــاپ و انـتشار آثـار ایـن هـنرمنـــد در کــــتاب “Prime-The Definitive Art Collection”- ۳DTotal  و به دنبال آن در مجموعه‌ی “PRIME WARS” در سال ۲۰۱۲ وجهه‌ی بین المللی او را تقویت کرد.
در حال حاضر سینا پاکزاد کسری به عنوان طراح‌ایده و تصویرساز مستقل، با شرکت‌ها، انتشارات و هنرمندان داخلی و خارجی مشغول به همکاری می‌باشد. در ادامه به بررسی آثار این هنرمندان جوان میپردازیم و نقطه نظرات ایشون رو در مورد هنر دیجیتال خواهیم خواند.

سینا پاکزاد کسری

تصویرگر و طراح ایده (Illustrator & Concept Designer)
متولد ۱۳۶۵ تهران
فارغ التحصیل کارشناسی ارتباط تصویری(گرافیک) از دانشگاه سراسری علم و فرهنگ ۱۳۸۳- ۱۳۸۸
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تصویر متحرک (انیمیشن) از دانشگاه هنر تهران ۱۳۹۰- ۱۳۹۲
sinapakzadkasra@gmail.com – sinakasra.cghub.com – sinakasra.deviantart.com

سینا پاکزاد کسری

هنرمند دیجیتال از دید شما به چه فردی گفته می شه؟
به نظر من هنرمند دیجیتال به هنرمندی گفته می‌شه که از فناوری‌های دیجیتال در ساخت، پردازش، مونتاژ، تولید و نمایش، جهت خلقِ  بخش یا کل اثر هنری بهره میگیره؛ هنرهای مانند: Digital Photography, 3-Dimensional art, Digital Installation art, Photo Manipulation, Motion Graphic, Digital Illustration, Digital Painting  و … که در حیطه هنرهای دیجیتال قرار می‌گیرند. این هنرها  بخصوص در عصر حاضر بسیار فراگیر شده و روز به روز شاهد رشد و پیشرفت اونها در بخش‌ها و رشته‌های مختلف هستیم و همینطور فناوری دیجیتال چنان با هنر و صنعتِ امروز آمیخته شده که طیف وسیعی از اون مثل سینما، موسیقی، انیمیشن، نقاشی، تصویر سازی و… رو پوشش میده .هر چند نزدیک به ۶ دهه از عمر هنر دیجیتال می‌گذره، اما هنوز شاهد تجربه‌ها و ابداعاتی نو در این زمینه هستیم و این نو آوری‌ها بی شک در آینده‌ای نه چندان دور ما رو بیش از پیش متحیر میکنه.

اولین بار چطور وارد دنیای هنرهای دیجیتال شدید؟
…. من اولین بار از طریق طراحی گرافیک (Graphic Design) وارد دنیای هنرهای دیجیتال شدم. در اون دوران من بیشتر با تایپوگرافی (Typography) و عناصر گرافیکی سر و کار داشتم و فعالیتم بیشتر در حوزه ی طراحی گرافیک بود.

از سبک و نوع طراحی خودتون در دیجیتال آرت توضیح بدین؟
در رابطه با شیوه ی اجرا، خُـب این خیلی بستگی به کاری که سفارش داده می‌شه و  حسی که می بایست انتقال داده بشه داره؛ تکنیک و شیوه ی اجرا متناسب با موضوع و مفهومی که کار قرار هست معرفی کنه انتخاب می شه.
من چون قبلا با گواش و اکریلیک کار تصویرگری انجام می دادم، شخصا به نوع خاصی از ضربه قلم‌ها و تاش گذاری علاقه دارم و سعی می‌کنم که اون‌ها رو در کار دیجیتال هم حفظ کنم. البته چون نقاشی و تصویر سازی دیجیتال، ریخت و پاش و دردسرهای کارِ دستی رو نداره به شما این اجازه رو میده هر موقع که خواستید هر چیزی رو تجربه کنید و به هر شیوه ای که دوست دارید عمل کنید و در زمان کوتاه تری با فضاها و تجربیات جدید‌تری آشنا بشید.

ایده ی اولیه رو به چه صورت اجرا می کنین؟
از ایده تا اجرا اتفاقات زیادی میتونه رخ بده و با شیوه‌ها و روش های مختلف و متفاوتی می‌شه کار رو اجرا کرد و جلو برد. بعضی وقتها من تصویری در ذهنم دارم و بعضی وقتها فقط میشینم و اونقدر اسکچ می زنم تا ایده رو از دل اسکچ‌ها و خط‌خطی ها بیرون بکشم. معمولا وقتی فکر اولیه به ذهنم می رسه یه طرح خیلی سریع  و ساده از اون می‌کشم و اونقدر اصلاحش می کنم تا به طرح ایده آلم نزدیکش کنم. در این مرحله سعی می‌کنم کار، ترکیب بندی مناسبی داشته باشه و بعد با رنگ های اولیه خیلی سریع کل کار رو پوشش میدم و تغییرات لازمه رو اعمال می کنم؛ بعد رفته رفته وارد جزئیات میشم و در نهایت کار رو تمام می کنم.

Search and Destroy

از چه نرم افزارهایی برای خلق و اجرای آثارخودتون استفاده می کنین؟
نرم افزار‌های زیادی برای خلق و اجرای آثار دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرن، که هر کدوم قابلیت‌های منحصر به فرد خودشون رو دارن؛ مانند: (Photoshop, Painter, Sketch Book Pro, Art Rage و…) که بنا به نوع کاربرد، هر هنرمند نرم‌افزار مورد نیاز خودش رو انتخاب می کنه، حتی بعضی از هنرمندان از ترکیب نرم‌افزارهای مختلف آثار خودشون رو بوجود میارن. من معمولا از Photoshop استفاده می‌کنم و این نرم‌افزار تقریبا تمامی خواسته ها و نیازهای من در اجرای یک کار و خروجی گرفتن از اونرو بر آورده می کنه.

امکانات سخت افزاری، مثل قلم نوری چقدر و چطور در کار شما موثره؟
امکانات سخت افزاری مناسب، بخصوص در زمینه ی(۲D)، بخش جدا ناشدنی این حرفه محسوب می‌شن و بطور کلی بدون در اختیار داشتن امکانات سخت افزاری مناسب نمیشه به نتیجه‌ی مطلوب و ایده آل رسید. استفاده از کارت گرافیک، مانیتور کالیبره و پردازنده قوی به شما کمک میکنه تا ایده نهایی رو به سرعت و با جزییات بالایی اجرا کنین. طبعتا استفاده از قلم گرافیک هم بسیار به طراحی کمک میکنه. استفاده از ابزارهای  مدرن طراحی برای یک تصویرگر دیجیتال امری اجتناب ناپذیره.

پیشرفت هنرمندان ایرانی در زمینه ی دیجیتال آرت تا چه حدی بوده؟
متاسفانه فضای هنرهای دیجیتال در ایران بخصوص در بخش (۲D) تا حدی نامناسب شکل گرفته، در واقع چیزی که از ابتدا درست شکل نگیره طبیعتا درست هم پیش نمیره. خیلی‌ها صرفا بخاطر زرق و برق این حرفه و یا بخاطر  اینکه کار عده ای رو دیدن و جذب اون شدن به سراغش میرن و در واقع از هنر، بویی نبردن.
و باز هم متاسفانه عده‌ای از این افراد به علت بی سوادی اطرافیان دارای جایگاه و مقام و منزلتی میشن که این جایگاه به غلط بر چسب تاییدی به این افراد میزنه و روند ادامه و رشد این حرفه را به دستانِ  نا آشنای این افراد می سپاره که آینده‌ی اون کاملا قابل حدس و  پیش بینی هست. در ایران فقط عده‌ی معدودی هستن که با تکیه بر توانایی و استعداد خودشون تونستن راه درست رو پیدا کنن که در حال حاضر در این حرفه نیز موفق هم هستن.

The Hope

برای کسانی که این حرفه رو تازه شروع کردن یا به این حرفه علاقه دارن چه حرفی دارین؟
رسیدن به موفقیت در این حرفه خیلی دشوار هست و لازمه‌ی اون تلاش شبانه روزیه!. دقت و توجه به دنیای پیرامون، خوب دیدن و درک عمیق از طبیعت موجب بالا رفتن کیفیت در آثار هنری میشه.  در این حرفه هیچ انتهایی وجود نداره، هر روز تجربه کسب میکنیم ولی انگار در اول مسیر قرار داریم. در دنیای حاضر که همه چیز با سرعت در حال تغییر و پیشرفت هست – مخصوصا در این حرفه – باید تاخت! و تمامی راه ها رو تجربه کرد تا در این عرصه عقب نموند.

هنرمندان مورد علاقه ی شما چه کسانی هستند؟
خُـب، هنرمندان خیلی زیادی هستن که دیدن آثار و روند کارشون همیشه به من انگیزه‌ی کار کردن داده و چیزهای زیادی به من آموخته که میتونم به این اسامی اشاره کنم:
Ashley Wood, Craig Mullins, Raphael Lacoste, Jaime Jones, Kai Lim, B. Borkur Eiriksson, Markus Lovadina, Yang Qi, Nicolas Bouvier, George Bellows, Jenny Saville, Alex Kanevsky, John Singer Sargent, مهرداد خطائی

حرف آخر
بسی شایسته هست از حمایت، همدلی و همراهی تمامی اساتید بزرگوارم و خانواده ام که من رو صادقانه  یاری کردن؛ کمال تشکر و تقدیر را داشته باشم. و تشکر می کنم از تمامی دوستان ماهنامه هنرهای تجسمی پآن آرت.
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس      که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

دیدگاه هنرمندان خارجی در مورد آثار سینا پاکزاد کسری
مارکوس لوودینا؛ مدیر خلاق صنعت تبلیغات (هـنرمـند مفهمومی مستقل / تصـویرگر)
توانایی سینا در بیان یک داستان در قالب نکات ظریف، همیشه مرا تحت تاثیر قرار می دهد. نکته ی جالب دیگر قدرت ارئه و کیفیت بالای کارهای سینا است که در عین حال رها بوده و با جزئیاتشان به وضوح قابل تشخیص می باشد. برای همین آثار سینا همیشه برای من الهام بخش بوده و خواهند بود. امیدوارم که آثار دیگر این هنرمند با استعداد را به زودی ببینم.
(وب سایت آثار مارکوس لوودینا: artofmalo.carbonmade.com, malosart.blogspot.com)

کی لیم؛ بنیانگذار، مدیر هنری ارشد در Imaginary FS(هنرمند مفهومی / تصویرگر)
ذوق ماجراجویانه ی سینا باعث شده تا آثارش برای من جذاب باشند. به نظر می رسد که ترکیب موضوعات مختلف در قالب یک اثر برایش راحت ترین کار دنیاست. سینا با کمال میل تاثیرات سبک های گوناگون را می پذیرد تا بتواند به پیام تصویری مورد نظرش دست یابد. من معتقدم که این طرزفکر سینا با ارزش ترین رویه ی برای کسی است که در زمینه های سرگرمی و تجاری تصویرگری می کند. منتظر دیدن آثار بزرگی از این هنرمند هستم.
(:وب سایت آثار کی لیم: ukitakumuki.deviantart.com)

حتما بخوانید

قنادی آنلاین و برند الم وود

حضور قنادی آنلاین در بازار خوراکی هاشرکت الم وود یک هویت تجاری برای یک برند قنادی آنلاین با کیفیت برتر ایجاد کرده است. شرکت Elmwood...

ونوم ۲ باز هم با تام هاردی می ماند ؟

 ونوم ۲ با کارگردانی اندی سرکیسونوم ۲ VENOM ، موجودی که از نسخه مرد عنکبوتی مارول بیشتر شناخته شد. موجودی که پلیدی خود را...

ساخت هویت برند با تیم طراحی  Without

ساخت هویت برند برای محصولاتی آسیاییتیم طراحی  Without یک مارک بین فرهنگی و هویت برند بسته بندی برای خط غذایی جدید آسیایی Kelly Loves...

کیک گیاهی روبات فودز

کیک گیاهی و برند روبات فود کیک گیاهی روبات فودز کوچک ، اما قدرتمند ، استقبال غیر منتظره از این کیک های تکه ای باعث...

چگونه با ORS ورزشی آسوده داشته باشیم ؟

آب برای علاقه مندان دوچرخه سواری تعداد زیادی از کسانی که زیاد پیاده روی میکنند، علاقه مندان دوچرخه سواری وشرکت کنندگان در کمپ ها نمک...