خانه هنرمندان اصیل تیسین ، استاد بزرگ عصر رنسانس ،اما نه در فلورانس

تیسین ، استاد بزرگ عصر رنسانس ،اما نه در فلورانس

تیسین ، استاد بزرگ عصر رنسانس ،اما نه در فلورانس

هرگاه سخن از رنسانس میشود، بی اختیار ذهنمان به سمت کشور ایتالیا و بعد شهر فلورانس میرود. اما بد نیست که بدانیم رنسانس نه مختص فقط ایتالیا بود و نه فقط فلورانس. در قرن های پانزدهم و شانزدهم شهر فلورانس در ایتالیا به عنوان پایتخت هنری جهان شناخته میشد. هنرمندان از سراسر اروپا برای یادگیری هنر به فلورانس سفر میکردند تا استادان یکه تاز این دیار را از نزدیک ببینند و بعد شاید شانس آن را داشته باشند تا به شاگردی این بزرگان درآیند. در این میان، در شهر ونیز در ایتالیا جوانی ظهور کرد که چیزی از هنرمندان بزرگ فلورانس کم نداشت. او در ونیز ماند و سرآمد نقاشان چهره نگار عصر خویش شد. تا جایی که میکلانجلو بوناروتی ِ افسانه ای به تمجید از او پرداخت! در این بخش به معرفی زندگی تیسیانو وچلیو می پردازیم و برخی از مهم ترین آثار او را معرفی می کنیم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه  سی و نهم  پان آرت

تیسین ، استاد بزرگ عصر رنسانس ،اما نه در فلورانس

«تیسیانو وچلیو» معروف به « تیسین » در روستای کوچکی در جمهوری ونیز در ایتالیا به دنیا آمد. در مورد سال تولد او حدس و گمان هایی وجود دارد اما به احتمال بسیار او بین سال های ۱۴۸۷ تا ۱۴۹۰ متولد شده است. او فرزند «جورجو وچلیو» و «لوچیا وچلیو» بود. آن ها از خاندان اصیل وچلیو بودند. جورجیو مشاغل و مسئولیت های زیادی از جمله اداره ی معادن و سرپرستی دژ محلی را داشت و همچنین عضو برجسته ی شورای محلی بود.
تیسین ده ساله بود که همراه با برادرش به نزد عموی خود که از شهروندان سرشناس ونیز بود فرستاده شد. او این دو برادر را به نزد استاد موزاییک کاری به نام «سباستیان سوکاتو» فرستاد. سوکاتو پس از مدتی، اشتیاق تیسین را به طراحی دید و او را به نزد یکی از مطرح ترین نقاشان ونیز، «جووانی بلینی» فرستاد. تیسین خیلی زود آموزه ها و شیوه ی نقاشی استادش را فرا گرفت. از طرفی دیگر، «جورجونه دا کاستل فرانکو» که استادی با مهارت بود، روش جدیدی در نقاشی پیش گرفته بود که از آن به عنوان «روش نوین» نام میبرند. تیسین در حدود هجده سالگی بود که شیوه ی جدید نقاشی جورجونه را دید و پسندید. از این رو، شیوه ی نقاشی به سبک جووانی بلینی را کنار گذاشت و نقاشی را به شیوه ی جورجونه ادامه داد. جورجونه خود از شاگردان جووانی بلینی بود و در کارگاه او آموزش نقاشی دیده بود.

طولی نکشید که تیسین شایستگی خود را در هنر نشان داد و همگان لب به ستایش آثار او گشودند. از نخستین آثار قابل توجه تیسین می توان به تابلوی «مردی با آستین دوخته شده» اشاره کرد. او در این اثر چهره ی یکی از اشراف زادگان ونیزی به نام «جرولامو بارباریگو» را به تصویر کشیده است. تیسین این تابلو را در سال ۱۵۰۹ یعنی در زمانی که جرولامو سی ساله بوده، نقاشی کرده است. جرولامو بارباریگو روابط زیادی با بزرگان هنر و افراد پرنفوذ ونیز داشت و به احتمال زیاد او برای پیشرفت تیسین کمک های بسیاری کرده است.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه  سی و نهم  پان آرت

تیسین ، استاد بزرگ عصر رنسانس ،اما نه در فلورانس تیسین ، استاد بزرگ عصر رنسانس ،اما نه در فلورانس

محمد رضایی

درباره نویسنده: محمد رضائی ؛ محقق و نویسنده هنری

حتما بخوانید

زندگی ون گوگ و فیلم های ساخته شده از آن – قسمت دوم

سینما و زندگی ون گوگدر قسمت اول از معرفی سینما و هنرمند نقاش ون گوگ ، به بررسی سه فیلم ساخته شده درباره زندگی...

انجمن هنرهای تجسمی عنوان کارگاهی در خوزستان

ابوذر محمدی در کارگاه انجمن هنرهای تجسمی رییس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان با اشاره به ادامه فعالیت‌های انجمن هنرهای تجسمی در قالب هفته گرافیک گفت:...

هنر را حد و مرزی نیست – نسخه ۵۴

هنر را حد و مرزی نیست والت دیسنی : "ما در حال حرکت به جلو، باز کردن درهای جدید و انجام کارهای جدید هستیم ....

اینستالیشن تعاملی ریچارد سرا

از دنیای ریچارد سِرا تا اینستالیشن تعاملی اینستالیشن ، هنری است که در آن با استفاده از ابزارالات، ‌محصولات و تکنیک‌های مختلف اقدام به خلق...

زندگی ون گوگ و فیلم های ساخته شده از آن – قسمت اول

سینما و فیلم ون گوگفیلم ون گوگ در دنیای سینما موضوعی است که بسیار مورد توجه بوده و در این قسمت سعی بر بررسی...